Taśmy transportujące tkaninowo-gumowe dzielimy na dwie kategorie
- taśmy do transportu poziomego
- taśmy z wyposażeniem
Taśmy do transportu poziomego
Niniejsza seria taśm została zaprojektowana do przenoszenia ładunków specjalnie według wymagań dyktowanych przez rynek Dostępne są taśmy dla następujących obciążeń roboczych: EP 160, 200, 250, 315, 400, 500 . Ta seria taśm została wykonana przez połączenie 2, 3, 4 warstw tkaniny poliestrowej i poliamidowej charakteryzujących się wysoką tolerancją na duże obciążenia, niewielkie wydłużenie, dużą elastycznością poprzeczną ze zdolnością niwelacji lokalnie występującej deformacji wskutek oddziaływania uderzeń ładunku o powierzchnię taśmy w strefach przekazywania ładunku, itd. Taśmy pokryte są warstwą mieszanek gumowych o specjalnych własnościach, wśród których należy wyróżnić odporność na działanie czynników zewnętrznych, ścieranie, rozdzieranie i nacięcia – również w obecności wysokiej temperatury, szlamu olejowego lub kwasów obecnych w transportowanym materiale.
W szczególnych przypadkach możemy dostarczać taśmy tkaninowo-gumowe z brzegami zamkniętym.
Podstawowy podział taśm tkaninowo-gumowych
NG (EP 160; 200; 250; 315; 400; 500)
te taśmy składają się z kilku warstw EP pokrytych mieszankami gumy odpornymi na zużycie ścierne, rozdzieranie, nacięcia, a także starzenie się w związku z oddziaływaniem czynników zewnętrznych, w zakresie temperatur –35 do +80°C. Taśmy tego typu przeznaczone są do transportowania: kamienia wapiennego, cementu, betonu, koksu, żużlu, kopalin, materiałów chemicznie obojętnych, minerałów, tłucznia szklanego, soli, piasku, itd., w bryłach o średniej i dużej masie, zależnie od liczby zastosowanych w taśmie powłok.
Charakterystyka NG | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Model | 160 | 200 | 250 | 315 | 400 | 500 | |
Liczba warstw | 2 | 2 | 2 | 3 | 3 | 4 | |
Grubość powłoki | [mm] | 2+1 | 3+2 | 4+2 | 4+2 | 4+2 | 5+2 |
Grubość taśmy | [mm] | 4,5 | 6,2 | 7,4 | 8 | 8,3 | 11 |
Waga taśmy | [kg/m2] | 5,2 | 7,4 | 8,8 | 9,6 | 10 | 13 |
Naprężenie robocze | [kg/cm] | 26 | 20 | 25 | 32 | 40 | 52 |
Wydłużenie | [%] | 1,3 | 1,3 | 1,3 | 1,3 | 1,3 | 1,3 |
Średnica koła nap. | d[mm] | 200 | 250 | 250 | 315 | 315 | 500 |
Amortyzacja | [%] | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 |
OG (EP 250; 315; 400; 500)
seria ta charakteryzuje się wysoką odpornością na oddziaływanie produktów olejowych w tym również środków smarnych, ponadto materiał taśm odporny jest na działanie rozpuszczalników aromatycznych i alifatycznych, jak też zużycie ścierne i nacięcia; mogą być używane z powodzeniem w zakresie temperatur – 35° to +80°C. Znakomicie nadają się do transportowania nasion oleistych, koksu ponaftowego, odpadów miejskich, skamielin, nawozów sztucznych, smarowanych elementów metalowych.
Charakterystyka OG | |||||
---|---|---|---|---|---|
Model | 250 | 315 | 400 | 500 | |
Liczba warstw | 2 | 3 | 3 | 4 | |
Grubość powłoki | [mm] | 4+2 | 4+2 | 4+2 | 5+2 |
Grubość taśmy | [mm] | 7,4 | 8 | 8,5 | 11 |
Waga taśmy | [kg/m2] | 8,9 | 9,5 | 10 | 13 |
Naprężenie robocze | [kg/cm] | 25 | 32 | 40 | 52 |
Wydłużenie | [%] | 1,3 | 1,3 | 1,3 | 1,3 |
Średnica koła nap. | d[mm] | 250 | 315 | 315 | 500 |
Amortyzacja | [%] | 2 | 2 | 2 | 2 |
TOG (EP 200; 250; 315; 400; 500)
taśmy są pokryte materiałem wielowarto-ściowym nadającym odporność w kontakcie z produktami zatłuszczonymi i gorącymi przy eksploatacji w warunkach zewnętrznych, gdzie taśmy narażone są na ścieranie, nacięcia i rozdarcie wskutek mechanicznego oddziaływania transportowanych materiałów w temperaturze110°C i pikach na poziomie 130°C.
Charakterystyka TOG | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
Model | 200 | 250 | 315 | 400 | 500 | |
Liczba warstw | 2 | 2 | 3 | 3 | 4 | |
Grubość powłoki | [mm] | 3+2 | 4+2 | 4+2 | 4+2 | 5+2 |
Grubość taśmy | [mm] | 6,5 | 7,6 | 8,2 | 8,5 | 11 |
Waga taśmy | [kg/m2] | 7,4 | 8,5 | 9,5 | 9,7 | 12 |
Naprężenie robocze | [kg/cm] | 20 | 25 | 32 | 40 | 52 |
Wydłużenie | [%] | 1,5 | 1,5 | 1,5 | 1,5 | 1,5 |
Średnica koła nap. | d[mm] | 250 | 250 | 250 | 250 | 250 |
Amortyzacja | [%] | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 |
TG (EP 200; 250; 315; 400; 500)
Te taśmy wykonane z kilku warstw pokrytych materiałem odpornym na ścieranie i wysoką temperaturę, nadają się do transportowania materiałów gorących
o temperaturze 110°C i lokalnie podwyższona temperaturą do 130°C.
Znakomicie nadają się do transportowania gruntu z wyrobisk, koksu, żużlu, wapna, itd.
Rozmiary taśm żalenie od ilości warstw budujących.
Charakterystyka TG | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
Model | 200 | 250 | 315 | 400 | 500 | |
Liczba warstw | 2 | 2 | 3 | 3 | 4 | |
Grubość powłoki | [mm] | 3+2 | 4+2 | 4+2 | 4+2 | 5+2 |
Grubość taśmy | [mm] | 6,2 | 7,4 | 8,3 | 8,3 | 10,5 |
Waga taśmy | [kg/m2] | 7,5 | 8,8 | 10 | 10 | 12,2 |
Naprężenie robocze | [kg/cm] | 20 | 25 | 32 | 40 | 52 |
Wydłużenie | [%] | 1,5 | 1,5 | 1,5 | 1,5 | 1,5 |
Średnica koła nap. | d[mm] | 250 | 315 | 315 | 315 | 500 |
Amortyzacja | [%] | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 |
ATG (EP 250; 315; 400; 500)
Te taśmy przeznaczone są głównie do eksploatacji w środowisku temperatur rzędu 130°C o lokalnych pikach temperaturowych 150°, charakteryzując się przy tym znakomitą odpornością na ścieranie. Nadają się do transportowania gorących lub chemicznie agresywnych produktów, takich jak: siarka, superfosfaty, prażone minerały, granulaty i żużel po procesowy, wstanie średnio i mocno-rozdrobnionym.
Charakterystyka ATG | |||||
---|---|---|---|---|---|
Model | 250 | 315 | 400 | 500 | |
Liczba warstw | 2 | 3 | 3 | 4 | |
Grubość powłoki | [mm] | 4+2 | 4+2 | 4+2 | 5+2 |
Grubość taśmy | [mm] | 7,5 | 8,2 | 8,5 | 10,7 |
Waga taśmy | [kg/m2] | 9 | 9,8 | 10,2 | 12,5 |
Naprężenie robocze | [kg/cm] | 25 | 32 | 40 | 52 |
Wydłużenie | [%] | 1,5 | 1,5 | 1,5 | 1,5 |
Średnica koła nap. | d[mm] | 315 | 315 | 400 | 500 |
Amortyzacja | [%] | 2 | 2 | 2 | 2 |
STG (250; 315; 400; 500)
Te taśmy wykonane są z 2-3-4 warstw i specjalnego pokrycia elastomerycznego odpornego na działanie wysokiej temperatury rzędu 150°C o lokalnych pikach temperaturowych ponad 200°C, z przeznaczeniem do transportowania produktów miałkich, w tym kwasowych,
przy ograniczonych prędkościach przesuwu ze względu na fizyczną naturę produktów.
Charakterystyka STG | |||||
---|---|---|---|---|---|
Model | 250 | 315 | 400 | 500 | |
Liczba warstw | 2 | 2 | 3 | 3 | |
Grubość powłoki | [mm] | 3+2 | 4+2 | 4+2 | 4+2 |
Grubość taśmy | [mm] | 6,5 | 7,6 | 8,2 | 8,5 |
Waga taśmy | [kg/m2] | 7,4 | 8,5 | 9,5 | 9,7 |
Naprężenie robocze | [kg/cm] | 20 | 25 | 32 | 40 |
Wydłużenie | [%] | 1,5 | 1,5 | 1,5 | 1,5 |
Średnica koła nap. | d[mm] | 250 | 250 | 250 | 250 |
Amortyzacja | [%] | 2 | 2 | 2 | 2 |
APG – struktura gripu (z tkaniną ślizgową do pracy po stole) (EP 200; 250; 315; 400)
Te taśmy wykonane z kilku warstw, są odpowiednie do stosowania w magazynach i stacjach spedycyjnych. Warstwa wierzchnia posiada strukturę gripu, zaś spodnia strona charakteryzuje się niskim współczynnikiem tarcia w kontakcie z gładkimi powierzchniami ślizgowymi, co sprawia, iż znakomicie nadają się do przenoszenia bagażu, pudeł, pakunków, skrzynek kratowych, itd.
Charakterystyka APG | |||||
---|---|---|---|---|---|
Model | 200 | 250 | 315 | 400 | |
Liczba warstw | 2 | 2 | 3 | 3 | |
Grubość powłoki | [mm] | 3+0 | 3+0 | 3+0 | 3+0 |
Grubość taśmy | [mm] | 5,4 | 5,7 | 6,4 | 6,8 |
Waga taśmy | [kg/m2] | 5 | 5,3 | 6,2 | 6,5 |
Naprężenie robocze | [kg/cm] | 20 | 25 | 32 | 40 |
Wydłużenie | [%] | 1,5 | 1,5 | 1,5 | 1,5 |
Średnica koła nap. | d[mm] | 200 | 200 | 315 | 315 |
Amortyzacja | [%] | 1,7 | 1,7 | 1,7 | 1,7 |
GF (z tkaniną ślizgową do pracy po stole) (EP 200; 250; 315; 400)
Taśma gumowa do zastosowania w przenośnikach ze ślizgowymi płaszczyznami. Wyróżnia się odpornością na ścieranie i oddziaływanie czynników atmosferycznych, niski współczynnik tarcia spodniej /ślizgowej/ warstwy, gwarantuje znakomite działanie w nawiązaniu do wymagań systemu transportowego. Temperatura pracy: –20 do +80 °C.
Taśmy są odpowiednie do zastosowania w: fabrykach ceramiki, cegielniach, przemyśle obróbki marmuru, systemach gromadzenia i składowania materiałów, itd.
Charakterystyka GF | |||||
---|---|---|---|---|---|
Model | 200 | 250 | 315 | 400 | |
Liczba warstw | 2 | 2 | 3 | 3 | |
Grubość powłoki | [mm] | 2+0 | 3+0 | 3+0 | 3+0 |
Grubość taśmy | [mm] | 3,8 | 4,2 | 5,4 | 5,7 |
Waga taśmy | [kg/m2] | 4,6 | 5 | 6,4 | 6,8 |
Naprężenie robocze | [kg/cm] | 20 | 25 | 32 | 40 |
Wydłużenie | [%] | 1,5 | 1,5 | 1,5 | 1,5 |
Średnica koła nap. | d[mm] | 150 | 200 | 250 | 315 |
Amortyzacja | [%] | 2 | 2 | 2 | 2 |
CHEVRON (EP 200; 250; 315; 400; 500)
Taśma z profilami tzw. chevron o wysokości 15mm, ułożonymi w odwrócony wzór strzałki „\/”. Przeznaczone są do transportowania materiałów przy nachyleniu od 20° do 40°. Odporna na nacięcia i ścieranie powierzchnia sprawia, ze mogą być stosowane w trudnych warunkach.
Charakterystyka CHEVRON | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
Model | 200 | 250 | 315 | 400 | 500 | |
Liczba warstw | 2 | 2 | 3 | 2 | 4 | |
Grubość powłoki | [mm] | 3+2 | 3+2 | 3+2 | 3+2 | 4+2 |
Grubość taśmy | [mm] | 6,2 | 6,4 | 7 | 7,3 | 9,5 |
Waga taśmy | [kg/m2] | – | – | – | – | – |
Naprężenie robocze | [kg/cm] | 20 | 25 | 32 | 40 | 52 |
Wydłużenie | [%] | 1,5 | 1,5 | 1,5 | 1,5 | 1,5 |
Średnica koła nap. | d[mm] | 250 | 315 | 400 | 500 | 630 |
Amortyzacja | [%] | 1,8 | 1,8 | 1,8 | 1,8 | 1,8 |
Seria EXTRA EP (EP 630, 800, 1000, 1250, 1600, 2000)
W celu wyjścia naprzeciw wszelkim możliwym potrzebom w zakresie wytrzymałości, stosowana jest gama materiałów EP ułożona przekładkowo /od 3 do 7 warstw/. Tak wysoka wytrzymałość wewnętrzna kilku warstw osiągana jest przez zastosowanie wysokiej jakości gumy między warstwowej, odpowiedzialnej za równomierny rozkład własności mechanicznych w poszczególnych warstwach. Gumowe powłoki taśm są projektowane z uwzględnieniem własności transportowanych materiałów, jak: odporność mechaniczna, termiczna i chemiczna. Stosowane są rozmaite składniki gumy, zgodnie ze standardem DIN 22102 i DIN 22103.
Charakterystyka EXTRA EP | ||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Model | 630 | 800 | 1000 | 1000 | 1250 | 1600 | 2000 | |
Liczba warstw | 4 | 4 | 4 | 5 | 5 | 5 | 5 | |
Grubość powłoki | [mm] | 5+2 | 5+2 | 5+2 | 5+2 | 6+3 | 6+3 | 6+3 |
Grubość taśmy | [mm] | 10,9 | 11,5 | 12,5 | 12,7 | 14 | 16,5 | 19 |
Waga taśmy | [kg/m2] | 13 | 13,8 | 15 | 15,2 | 16,8 | 19,8 | 22,8 |
Naprężenie robocze | [kg/cm] | 63 | 80 | 100 | 100 | 125 | 160 | 200 |
Wydłużenie | [%] | 1,3 | 1,3 | 1,3 | 1,3 | 1,2 | 1,2 | 1,2 |
Średnica koła nap. | d[mm] | 500 | 630 | 800 | 800 | 1000 | 1250 | 1500 |
Łączenie taśm transportujących tkaninowo-gumowych
- wulkanizowanie na gorąco
- połączenie mechaniczne na złączkę
Przykładowy sposób kodowania taśmy takninowo-gumowej: EP – 315 / 3 4+2 ,,Y,,
- EP – taśma poliamidowo-poliestrowa
- 315 – wytrzymałość na zerwanie N / mm
- / 3 – liczba przekładek
- 4+2 – grubość okładek ( transportująca + bieżna) w mm
- Y – oznaczenie ścieralności wg normy DIN 22102
Oznaczenie ścieralności w taśmach gumowych wg DIN 22102
- W – max. 90 mm3
- X – max. 120 mm3
- Y – max. 150 mm3
- Z – max. 250 mm3
Ważne!
Taśmy transportujące tkaninowo-gumowe do zastosowania w przenośnikach typu „L” i „Z” wymagają specjalnych konstrukcji tzn. muszą być poprzecznie sztywne. Są to taśmy typu XE i nie należy ich mylić z taśmami typu EP. Typ EP jest poprzecznie elastyczny i może być stosowany tylko w przenośnikach wznoszących prostych.
Taśmy z wyposażeniem:
Taśmy tkaninowo-gumowe mogą mieć następujące wyposażenie:
- welkanty (burty faliste),
- zabieraki,
- profile prowadzące,
- specjalne taśmy gumowe do śrutownic wyposażone w zabieraki, profile wzdłużne oraz perforacje.